Autolla Saksaan

Tällä kertaa vähän erilainen reissu. On nimittäin tarkoitus lähteä autolla. Eikä millä tahansa autolla vaan juuri hankitulla Alfa Romeo Giulialla. Italiaano suorastaan janoaa lähteä kurvailemaan Saksan autobaaneille ja maukkaille mutkateille. On muuten aivan upea auto.

Eijan jäädessä eläkkeelle on ensimmäistä kertaa mahdollista lähteä liikkeelle ilman lukkoon lyötyä paluupäivää. Lähtö on kuitenkin buukattu eli startti on Helsingistä Travemündeen laivalla sunnuntaina 7.4 .

On täydet vapaudet tehdä muutoksia ja mennä minne tahansa. Ja etenkin millä aikataululla tahansa. Reitti voisi olla vaikka tällainen:

Hyvin alustava reittisuunnitelma

Reittiyhteenveto

Kilometrejä tuli reissulla kasaan 600. Kuten olen joskus sanonut niin en niinkään mittaa matkaa kilometreissä vaan käytetyssä ajassa. Nytkin tuntui siltä että ajo oli niin mukavaa että ei olisi millään malttanut lopettaa.

12.9 Lahti Imatra

Hotellin ikkunasta näkyi aamulla sumuinen maisema.

Hotelli osoittautui oikein mukiin meneväksi. Tosin en haluaisi majoittua siinä kesällä koska ilmastointia ei ollut. Kuitenkin sijainti oli hyvä ja huone siisti ja raikkaantuoksuinen. 75 eurolla sai huoneen aamiaisella sekä ilmaisen parkkipaikan hotellin omassa parkkihallissa, josta pääsi hissillä suoraan hotelliin. Kirjautua kannattaa hyvissä ajoin sillä respa menee kiinni jo kello kuudelta.

Lyhyen iltakävelyn aikana Lahti vaikutti oikein mukavalta keskustoreineen ja lähistön ravintolaterasseineen. Hinnat olivat edullisia etenkin kun ottaa huomioon sijainnin. Esimerkiksi iso tuoppi 4,80.

Lahdessa on hieno ja toimiva satama. Kuvan vasemmalla puolella on myös iso rantaravintola.

Aamulla suunnistin satamaan, joka vaikutti hyvin viihtyisältä ja tilavalta. Palvelut olivat parempia kuin yhdessäkään Saimaan satamakaupungissa.

Kun aikaa oli ja ajokelit olivat kohdallaan katsoin motoristin opasta ja reititin Navin Lahden lenkin kautta. Se koukkasi etelän kautta Orimattilaan ja pikkuteitä kutostielle Kausalan kohdalla. Matkalla pitäisi olla joku hieno silta.

Soile Yli-Mäyryllä on aika iso linna Orimattilassa.
Tönnön sillalta avautui maalauksellinen maisema.

Orimattilan läheltä se silta sitten löytyikin. Se oli niemeltään Tönnön silta. Se oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Se 1911 valmistunut Suomen ensimmäinen kaarisilta ja vanhin säilynyt teräsbetonisilta. Pinta oli päällystettyu mukulakivillä. Se on nyt museosilta jossa pidetään vuotuiset Tönnön siltajuhlat. Maisemat ovat hyvin maalaukselliset.

Tulipa käytyä myös Taavetin linnoituksessa.

Kausalasta alkoikin sitten se tylsempi osuus pitkin kutostietä. Lounastin tutussa taikkuravintolassa Kouvolassa. Iltapäivällä olin hyvissä ajoin kotona Imatralla.

11.9 Imatra – Lahti

Ducatin matkavarustus tällä reissulla.

Ilma oli aamulla lämmin, mutta näin syksyllä se tarkoitti aamusumua. Sumu taas tarkoitti sitä että huonon näkyvyyden lisäksi matalalla roikkuva sumupilvi pikkuhiljaa kastelisi liian innokkaan moottoripyöräilijän. Ajattelin että kyllä se siitä kirkastuisi joten en pitänyt startilla kiirettä.

Kello kymmeneltä loppui kuitenkin kestävyys ja singahdin matkaan. Melko pian huomasin että epäilykseni osoittautuivat todeksi ja nahkapuku alkoi uhkaavasti kostua. Siispä tien sivuun ja sadepuku päälle.

En halunnut ajaa tylsiä pääteitä pitkin joten käännyin Lappeenrannan jälkeen Savitaipaleen tielle. Vaikka sadepuku oli melko sopiva aiheutti sen pieni eläminen koko ajan epästabiiliutta kevyeen pyörään joten päätin pysähtyä Savitaipaleen ABC:lle kahville siinä toivossa että sumu hellittää ja pääsen sadeasusta eroon.

Ilokseni ilma kirkastui ja moottoripyöräilijä pääsi taas kunnolla nauttimaan matkanteosta. Käännytin Mäntyharjun tielle koska se veisi Jämsän suuntaan ja tie olisi vähän pääteitä pienempi.

Lounasta ajattelin syödä vaikka Taidekeskus Salmelassa. Kun tulin perille niin kaikki paikat olivat tietysti kiinni. Kyllä tämä Suomen kesäsesonki on lyhyt. Siispä eteenpäin Miekkakosken kautta. Täytyi turvautua perinteiseen huoltoasemamurkinaan.

Hieno maisema jossakin Päijänteen itäpuolella.
Kärkisten silta on vaikuttava.

En voinut ajaa suoraan Jämsään koska tiellä oli joku Päijänne. Onneksi hieman pohjoisempana se yli pääsi Kärkisten sillan kautta, joka on vaikuttavan näköinen. Kolmen aikaan oli sitten perillä Aaween liikkeessä. Siellä meni tovi ihmetellessä ja tuli ostettua Mantiksen ammunta-analysaattori.

Aaween ase ja metsästysliike.

Liikkeen pihalla mietin että mihis sitten. Matkan päällä on jo tullut oltua kuusi tuntia joten yöpaikka olisi hyvä löytyä. Jospa suunnistaisi Lahteen, josta näyttäisi löytyvän kohtuuhintainen majoitus ihan keskustasta. Siispä suunnistin Kauppahotelliin.

Jämsään

Näyttää siltä että syksy on taas tulossa ja mopokelit huononevat. Kuitenkin meitä näyttäisi armahdettavan vielä parilla päivällä poikkeuksellisen lämmintä ilmaa. Siksi pitää vielä lähteä matkaan. Tällä kertaa ajattelin suunnistaa Jämsään ja käydä tutustumassa ampumaharrastuksen tiimoilta Aaween Ammunta ja Erä -liikkeeseen.

Reittiyhteenveto

Kilometrejä tuli 710 km kun piti osa pätkästä ajaa moneen kertaan.

Kilometrejä tuli mittariin 710 km. Ylimääräisiä kuluja tuli 350 € kun piti vaihdattaa uudet linssit silmälaseihin. Kuluissa ei otettu huomioon Lohjalla syntynyttä ostohimoa.

9.8 Kotka – Imatra

Mökki oli oikein mukava sellainen iso leirintäalueaitta. Siinä oli jääkaappi, tv ja pöytäryhmä. Hinta oli kuitenkin kova 92 € kun halusin lakanat mukaan. Kun ottaa huomioon että wc ja vesi oli sadan metrin päässä. Vieressä oli mukavantuntuinen hotelli, jossa huoneen olisi saanut satkulla aamiaisen kanssa. Puitteet olivat kuitenkin Santalahti Resortissa kohdallaan ja siellä olisi voinut tehdä kaikenlaista, jopa golffata.

Santalahti Resort -leirintäalueen edessä on hieno uimaranta.

Söin viereisessä hotellissa aamiaisen ja suuntasin Kotkan torille kuuluisalle munkkipossolle. Sinne on pakko mennä aamusta ja jolloin niitä vielä saa ja ovat tuoreita.

Kotkan torilla mahtuu kahvittelemaan isompikin porukka.

Kiertelin vähän kaupunkia ja ajattelin käydä vilkaisemassa Merikeskus Vellamoa, koska siellä oli Pompeiji -näyttely. Näyttely teki vaikutuksen kun näki jähmettyneet ruumiit metrin päästä.

Kotkan Vellamossa oli Pompeiji -näyttely.
Oli pysäyttävää nähdä Pompeijin uhri ihan vierestä.

Kotkasta suunnistin motaria pitkin Virojoelle, josta alkoi nautinnollinen mutkatie Salpalinjamuseolle. Museolla kahviteltuani jatkoin kurvailua Taavettiin. Sitten tie jatkuikin yksitoikkoisena päätienä kotiin Imatralle. Onneksi kypärään sai kuulumaan taas äänikirjan jolloin matka sujui rattoisasti.