8.4 Laivalla

Laivayö meni hyvin ja nukuttiin mainiosti. Piti odottaa puoli kymmeneen ennen kuin pääsi aamiaiselle, mutta se olikin brunssi jonka voi syödä uudestaan taas klo 12.

Kun laivalla oli tekemiset vähissä varattiin molemmille puolen tunnin hieronta. Hieroja oli eläkkeellä oleva mies jolla olikin monen alan kokemusta ja juttua piisasi. Ai niin ja aamulla käytiin vähän kuntoilemassa kuntosalillla.

Prosecco maistui hyvältä.

Vähän pitkäksi aika kävi mutta olimme ottaneet wifi -paketin joka riitti kahteen laitteeseen. Eija valitsi kännykän ja minä läppärin. Katseltiin sitten ajan kuluksi Eija kännykkää ja minä Braking Bad’iä Netflix’stä.

Töllöltä oli hyvä seurata laivan kulkua. Ei uskoisi että tuosta kestää vielä yli viisi tuntia.
Saksan päässä näyttävät kelit aurinkoiselta.

Ilma oli laivan kannella lämmennyt, joten kelit vaikuttavat Saksan päässä lupaavilta. Tosin lupasi sadekuuroja tiistaiksi, mutta katsotaan sitten.

7.4 Imatra – Traven laiva

Talvi yritti vähentää menohaluja.

Vähän jännitti minkälaiset ovat ajokelit koska ehdin jo vaihtaa kesärenkaat alle. Oli nimittäin tullut kunnolla lunta ja lupasi aamuksi pakkastakin. Aamu valkeni kuitenkin kirkkaana ja pakkasesta huolimatta tiet olivat kuivat ja oli ilo ajella, mutta lähdettiin varmuudeksi jo kahdeksan jälkeen. Koska oli sunnuntaiaamu ei kutostiellä ollut juuri muita liikkujia.

Syömässä käytiin Vuosaaren sataman lähellä olevassa Aurinkolahdessa josta löydettiin auki oleva Sri Lankalainen ravintola. Ravintolat kun näyttivät pääsääntöisesti avautuvan sunnuntaina vasta kahdeltatoista.

Autojonossa oli hyvin tilaa.

Laivaan päästiin ajelemaan kello puoli kahden maissa. Aika tyhjän näköinen oli laiva autojonoista päätellen.

Hytti oli oikein mukava.

Olin varannut mukavan hytin jossa oli tuplavuode joten olot olivat hyvin lokoisat.

Illallisella huomattiin että rekkakuskit olivat vallanneet ravintolasta poikkeuksellisen suuren osan. Varmaan johtui ahtaajien lakosta joka pakotti laivayhtiön hyväksymään vain rekat joissa oli kuski mukana.

Tuulisessa säässä oli kylmä ottaa kuvia.

Autolla Saksaan

Tällä kertaa vähän erilainen reissu. On nimittäin tarkoitus lähteä autolla. Eikä millä tahansa autolla vaan juuri hankitulla Alfa Romeo Giulialla. Italiaano suorastaan janoaa lähteä kurvailemaan Saksan autobaaneille ja maukkaille mutkateille. On muuten aivan upea auto.

Eijan jäädessä eläkkeelle on ensimmäistä kertaa mahdollista lähteä liikkeelle ilman lukkoon lyötyä paluupäivää. Lähtö on kuitenkin buukattu eli startti on Helsingistä Travemündeen laivalla sunnuntaina 7.4 .

On täydet vapaudet tehdä muutoksia ja mennä minne tahansa. Ja etenkin millä aikataululla tahansa. Reitti voisi olla vaikka tällainen:

Hyvin alustava reittisuunnitelma

Reittiyhteenveto

Kilometrejä tuli reissulla kasaan 600. Kuten olen joskus sanonut niin en niinkään mittaa matkaa kilometreissä vaan käytetyssä ajassa. Nytkin tuntui siltä että ajo oli niin mukavaa että ei olisi millään malttanut lopettaa.

12.9 Lahti Imatra

Hotellin ikkunasta näkyi aamulla sumuinen maisema.

Hotelli osoittautui oikein mukiin meneväksi. Tosin en haluaisi majoittua siinä kesällä koska ilmastointia ei ollut. Kuitenkin sijainti oli hyvä ja huone siisti ja raikkaantuoksuinen. 75 eurolla sai huoneen aamiaisella sekä ilmaisen parkkipaikan hotellin omassa parkkihallissa, josta pääsi hissillä suoraan hotelliin. Kirjautua kannattaa hyvissä ajoin sillä respa menee kiinni jo kello kuudelta.

Lyhyen iltakävelyn aikana Lahti vaikutti oikein mukavalta keskustoreineen ja lähistön ravintolaterasseineen. Hinnat olivat edullisia etenkin kun ottaa huomioon sijainnin. Esimerkiksi iso tuoppi 4,80.

Lahdessa on hieno ja toimiva satama. Kuvan vasemmalla puolella on myös iso rantaravintola.

Aamulla suunnistin satamaan, joka vaikutti hyvin viihtyisältä ja tilavalta. Palvelut olivat parempia kuin yhdessäkään Saimaan satamakaupungissa.

Kun aikaa oli ja ajokelit olivat kohdallaan katsoin motoristin opasta ja reititin Navin Lahden lenkin kautta. Se koukkasi etelän kautta Orimattilaan ja pikkuteitä kutostielle Kausalan kohdalla. Matkalla pitäisi olla joku hieno silta.

Soile Yli-Mäyryllä on aika iso linna Orimattilassa.
Tönnön sillalta avautui maalauksellinen maisema.

Orimattilan läheltä se silta sitten löytyikin. Se oli niemeltään Tönnön silta. Se oli ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Se 1911 valmistunut Suomen ensimmäinen kaarisilta ja vanhin säilynyt teräsbetonisilta. Pinta oli päällystettyu mukulakivillä. Se on nyt museosilta jossa pidetään vuotuiset Tönnön siltajuhlat. Maisemat ovat hyvin maalaukselliset.

Tulipa käytyä myös Taavetin linnoituksessa.

Kausalasta alkoikin sitten se tylsempi osuus pitkin kutostietä. Lounastin tutussa taikkuravintolassa Kouvolassa. Iltapäivällä olin hyvissä ajoin kotona Imatralla.

11.9 Imatra – Lahti

Ducatin matkavarustus tällä reissulla.

Ilma oli aamulla lämmin, mutta näin syksyllä se tarkoitti aamusumua. Sumu taas tarkoitti sitä että huonon näkyvyyden lisäksi matalalla roikkuva sumupilvi pikkuhiljaa kastelisi liian innokkaan moottoripyöräilijän. Ajattelin että kyllä se siitä kirkastuisi joten en pitänyt startilla kiirettä.

Kello kymmeneltä loppui kuitenkin kestävyys ja singahdin matkaan. Melko pian huomasin että epäilykseni osoittautuivat todeksi ja nahkapuku alkoi uhkaavasti kostua. Siispä tien sivuun ja sadepuku päälle.

En halunnut ajaa tylsiä pääteitä pitkin joten käännyin Lappeenrannan jälkeen Savitaipaleen tielle. Vaikka sadepuku oli melko sopiva aiheutti sen pieni eläminen koko ajan epästabiiliutta kevyeen pyörään joten päätin pysähtyä Savitaipaleen ABC:lle kahville siinä toivossa että sumu hellittää ja pääsen sadeasusta eroon.

Ilokseni ilma kirkastui ja moottoripyöräilijä pääsi taas kunnolla nauttimaan matkanteosta. Käännytin Mäntyharjun tielle koska se veisi Jämsän suuntaan ja tie olisi vähän pääteitä pienempi.

Lounasta ajattelin syödä vaikka Taidekeskus Salmelassa. Kun tulin perille niin kaikki paikat olivat tietysti kiinni. Kyllä tämä Suomen kesäsesonki on lyhyt. Siispä eteenpäin Miekkakosken kautta. Täytyi turvautua perinteiseen huoltoasemamurkinaan.

Hieno maisema jossakin Päijänteen itäpuolella.
Kärkisten silta on vaikuttava.

En voinut ajaa suoraan Jämsään koska tiellä oli joku Päijänne. Onneksi hieman pohjoisempana se yli pääsi Kärkisten sillan kautta, joka on vaikuttavan näköinen. Kolmen aikaan oli sitten perillä Aaween liikkeessä. Siellä meni tovi ihmetellessä ja tuli ostettua Mantiksen ammunta-analysaattori.

Aaween ase ja metsästysliike.

Liikkeen pihalla mietin että mihis sitten. Matkan päällä on jo tullut oltua kuusi tuntia joten yöpaikka olisi hyvä löytyä. Jospa suunnistaisi Lahteen, josta näyttäisi löytyvän kohtuuhintainen majoitus ihan keskustasta. Siispä suunnistin Kauppahotelliin.

Jämsään

Näyttää siltä että syksy on taas tulossa ja mopokelit huononevat. Kuitenkin meitä näyttäisi armahdettavan vielä parilla päivällä poikkeuksellisen lämmintä ilmaa. Siksi pitää vielä lähteä matkaan. Tällä kertaa ajattelin suunnistaa Jämsään ja käydä tutustumassa ampumaharrastuksen tiimoilta Aaween Ammunta ja Erä -liikkeeseen.