11.9 Imatra – Lahti

Ducatin matkavarustus tällä reissulla.

Ilma oli aamulla lämmin, mutta näin syksyllä se tarkoitti aamusumua. Sumu taas tarkoitti sitä että huonon näkyvyyden lisäksi matalalla roikkuva sumupilvi pikkuhiljaa kastelisi liian innokkaan moottoripyöräilijän. Ajattelin että kyllä se siitä kirkastuisi joten en pitänyt startilla kiirettä.

Kello kymmeneltä loppui kuitenkin kestävyys ja singahdin matkaan. Melko pian huomasin että epäilykseni osoittautuivat todeksi ja nahkapuku alkoi uhkaavasti kostua. Siispä tien sivuun ja sadepuku päälle.

En halunnut ajaa tylsiä pääteitä pitkin joten käännyin Lappeenrannan jälkeen Savitaipaleen tielle. Vaikka sadepuku oli melko sopiva aiheutti sen pieni eläminen koko ajan epästabiiliutta kevyeen pyörään joten päätin pysähtyä Savitaipaleen ABC:lle kahville siinä toivossa että sumu hellittää ja pääsen sadeasusta eroon.

Ilokseni ilma kirkastui ja moottoripyöräilijä pääsi taas kunnolla nauttimaan matkanteosta. Käännytin Mäntyharjun tielle koska se veisi Jämsän suuntaan ja tie olisi vähän pääteitä pienempi.

Lounasta ajattelin syödä vaikka Taidekeskus Salmelassa. Kun tulin perille niin kaikki paikat olivat tietysti kiinni. Kyllä tämä Suomen kesäsesonki on lyhyt. Siispä eteenpäin Miekkakosken kautta. Täytyi turvautua perinteiseen huoltoasemamurkinaan.

Hieno maisema jossakin Päijänteen itäpuolella.
Kärkisten silta on vaikuttava.

En voinut ajaa suoraan Jämsään koska tiellä oli joku Päijänne. Onneksi hieman pohjoisempana se yli pääsi Kärkisten sillan kautta, joka on vaikuttavan näköinen. Kolmen aikaan oli sitten perillä Aaween liikkeessä. Siellä meni tovi ihmetellessä ja tuli ostettua Mantiksen ammunta-analysaattori.

Aaween ase ja metsästysliike.

Liikkeen pihalla mietin että mihis sitten. Matkan päällä on jo tullut oltua kuusi tuntia joten yöpaikka olisi hyvä löytyä. Jospa suunnistaisi Lahteen, josta näyttäisi löytyvän kohtuuhintainen majoitus ihan keskustasta. Siispä suunnistin Kauppahotelliin.

Jämsään

Näyttää siltä että syksy on taas tulossa ja mopokelit huononevat. Kuitenkin meitä näyttäisi armahdettavan vielä parilla päivällä poikkeuksellisen lämmintä ilmaa. Siksi pitää vielä lähteä matkaan. Tällä kertaa ajattelin suunnistaa Jämsään ja käydä tutustumassa ampumaharrastuksen tiimoilta Aaween Ammunta ja Erä -liikkeeseen.

Reittiyhteenveto

Kilometrejä tuli 710 km kun piti osa pätkästä ajaa moneen kertaan.

Kilometrejä tuli mittariin 710 km. Ylimääräisiä kuluja tuli 350 € kun piti vaihdattaa uudet linssit silmälaseihin. Kuluissa ei otettu huomioon Lohjalla syntynyttä ostohimoa.

9.8 Kotka – Imatra

Mökki oli oikein mukava sellainen iso leirintäalueaitta. Siinä oli jääkaappi, tv ja pöytäryhmä. Hinta oli kuitenkin kova 92 € kun halusin lakanat mukaan. Kun ottaa huomioon että wc ja vesi oli sadan metrin päässä. Vieressä oli mukavantuntuinen hotelli, jossa huoneen olisi saanut satkulla aamiaisen kanssa. Puitteet olivat kuitenkin Santalahti Resortissa kohdallaan ja siellä olisi voinut tehdä kaikenlaista, jopa golffata.

Santalahti Resort -leirintäalueen edessä on hieno uimaranta.

Söin viereisessä hotellissa aamiaisen ja suuntasin Kotkan torille kuuluisalle munkkipossolle. Sinne on pakko mennä aamusta ja jolloin niitä vielä saa ja ovat tuoreita.

Kotkan torilla mahtuu kahvittelemaan isompikin porukka.

Kiertelin vähän kaupunkia ja ajattelin käydä vilkaisemassa Merikeskus Vellamoa, koska siellä oli Pompeiji -näyttely. Näyttely teki vaikutuksen kun näki jähmettyneet ruumiit metrin päästä.

Kotkan Vellamossa oli Pompeiji -näyttely.
Oli pysäyttävää nähdä Pompeijin uhri ihan vierestä.

Kotkasta suunnistin motaria pitkin Virojoelle, josta alkoi nautinnollinen mutkatie Salpalinjamuseolle. Museolla kahviteltuani jatkoin kurvailua Taavettiin. Sitten tie jatkuikin yksitoikkoisena päätienä kotiin Imatralle. Onneksi kypärään sai kuulumaan taas äänikirjan jolloin matka sujui rattoisasti.

8.8 Imatra – Kotka

Kovasti kyttäilin sadetutkaa koska pelottelivat myrskytuulilla ja sateella. Näytti kuitenkin siltä että saderintama tulee kaakosta aamupäivän aikana mutta sen jälkeen olisi kohtuullisen poutaa. En malttanut odottaa saderintaman ylimenoa vaan lastasin laukut kyytin ja suunnistin matkaan kello yhdeksän aikaan.

Pääsin Saimaan kanavan korville, kun taivas alkoi näyttää edessä melkoisen harmaalta. Pysähdyin ja vedin sadeasun nahkapuvun päälle. Lappeenrannan jälkeen alkoikin sataa vettä. Sade oli kuitenkin odotettua pienempää ja loppui 20 minuutin päästä. Tie pysyi kuitenkin vielä markänä Uttiin asti. Utissa tankkasin, join kahvit ja sain sadevehkeet pois päältä. Kyllä ajo taas maistui.

Laitoin Viktor Kärpän äänikirjan kuulumaan kypärään, joten matka joutui vaikka pitikin ajaa tylsää kutostietä pitkin. Ajattelin ajella pääteitä Lohjalle ja vasta sen jälkeen miettiä pienempiä teitä ja yöpymispaikkaa.

Lohjan Ase ja Osa sijaitsi maaseudulla.

Lohjalle saavuin yhden maissa. Firma oli maalaistalon yhteydessä olevassa erillisessä rakennuksessa. Aikani hypistelin pyssyjä ja kyselin yksityiskohtia. Myyjä vaikutti oikein asiantuntevalta ja oli voittanut hiljattain suomenmestaruudenkin. Hän oli myös osaava aseseppä joka teki myös omia tuotteita.

Itse aseseppä ja IPSC -mitaliampuja Hannu Uronen.

Huomasin että en ollut syönyt lounasta ja kello olio jo paljon joten suunnistin Nummelaan jossa oli ravintola jota seppä suositteli. Oikein makoista oli ruoka.

Hyppäsin sitten pyörän päälle ja päätin suunnistaa yöksi Kotkan Santalahteen. Siellä on Santalahti Resort, josta olen kuullut, mutta en käynyt. Ei huvittanut yhtään jäädä Helsinkiin yöksi vaan teki mieli pienempään paikkaan.

Ajoin Turun motaria noin 30 kilometriä, kun huomasin että minullahan ei ole silmälaseja päässä. Ne olivat tippuneet ravintolan edessä parkkipaikalle kun laitoin kypärää päähän. Pääsi muutama kirosana, mutta hukkaan ne menivät kun ei kukaan kuullut. Sen siitä saa kun on niin hyvä näkö että pärjää jonkun aikaa ilman lasejakin. Alkoi vielä sataakin menoa piristämään. Ajoin takaisinpäin 30 kilsaa ja onneksi lasit löytyivät vielä parkkipaikalta. Ne olivat kuitenkin saaneet aika paljon siipeensä kun ovat sellaiset “hengettömät”. Naarmuja paljon ja sanka vääntynyt. Sain niistä kuitenkin väänneltyä ja putsattua jonkunlaiset ja ei kun matkaan taas.

Nyt oli aikaa tuhrautunut sen verran että päätin suunnistaa suorinta tietä perille. Pääsin perille kuuden maissa ja sain itselleni leirintäaluemökin, joka vaikutti ihan siedettävältä.

Reittiyhteenveto

Menomatka mutkateitä ja paluu suorinta tietä.

Kilometrejä tuli kasaan 563 km plus rata-ajo ja pyörä toimi hyvin. Yhden kerran mennessä liikennevalossa sammui, joka piti sitten korjaantua tuolla ohjelmapäivityksellä. Aika näyttää.