Illalla syötiin yhdessäOulun nepalilaisessä ravintolassa, jota Tripadvisor piti hyvänä. Ihan hyvää se olikin. Sitten lompsittiin rantaan ja otettiin pakolliset kuvat toripoliisin kainalossa kauppatorilla. Porukkaa oli paljon liikkeellä olihan perjantai-ilta. Oulussa riittää muutenkin ravintoloita erityisesti kauppatorin nurkilla ja sille johtavilla kaduilla.
Aamiaisella jutusteltiin tavattiin yksi saksalainen kaveri, joka oli ollut samoissa kiväärikisoissa Limingalla. Hän piti tapahtumaa onnistuneena mutta mietiskeli että sitä on vähän vaikea ulkopuolisen katsojan seurata. Ammuntaa voi kyllä seurata, mutta ei oikein pysy kärryillä kuka oli voittamassa kuka häviöllä. Haasteena jutustelussa oli myös se että P halusi treenata saksan kieltä samalla.
Sitten tankki tayteen ja kohti Kiirunaa. Navigaattori vei meidät rajan yli Ylitornion kohdalla. Sinne on Oulusta vielä yllättävän pitkä matka luulisi että lähellähän tuo on.
Sadepilvet roikkuivat uhkaavasti ja Ruotsin puolella alkoikin jo sataa. Ensin ajeteltiin syödä että syödään rajanylityksen jälkeen, mutta kun käytiin kyselemässä niin olivat vasta selvinneet aamiaisesta. Unohdettiin että meillähän on tunnin aikaero. No löydettiin sitten onneksi yksi mukava paikka Över Kalix’sta.
Kiirunasta olimme buukanneet Best Western Arctic Eden -hotellin. Booking.com mainosti että se on keskustasta vain 600 metriä. Sitten oli yllätys että sijainti olikin 10 minuutin ajomatkan päässä keskustasta. Tunsimme itsemme huijatuksi kunnes respassa kertoivat että näin aiemmin olikin. Nyt keskustaa on siirretty 3 km. Kaivos on saanut aikaan sen että maa on alkanut pettää ja päättivät että on halvempaa siirtää kaupungin koko keskusta kuin lopettaa malmin louhinta. Kirkon torni on jo siirretty ja seuraavaksi siirtävät itse kirkon ja vielä kokonaisena. Sitä varten on jo tiet ja sillat siloiteltu ja levitetty. Projekti maksaa 4 miljardia euroa. Uskomatonta.
Kaivos on täällä merkittävä työnantaja. Kuulemma 90 % Euroopan raudasta louhitaan täältä. Kaikki toiminta taitaa mennä kaivoksen ehdoilla. Päälle päin ei onneksi louhintaa huomaa sillä kaikki tehdään maan alla. Tiet ovat hienossa kunnossa ja Kiirunassa on lentokenttä sekä rautatie. Pitkiä malmijunia kulkee vähän väliä.