17.4 Wroclaw – Berliini (D)

Tänään pääsimme vähän myöhemmin matkaan. Aikaa tuhraantui kun varasimme Finnlinesille paluulautan maanantaiaamuksi 22.4.

Päätimme jättää tänään Puolan taaksemme ja suunnata Berliiniin. Edellinen kokemus oli se että Berliini on hieno kaupunki, mutta aivan liikaa turisteja ja jotenkin se aitouden tunne puuttui. Siispä päätimme antaa Berliinille vielä toisen mahdollisuuden ja olla siellä kaksi yötä. Yöpaikan varasimme vähän rauhallisemmalta paikalta Ku’Dammilta hotellista Ku’Damm 101. Keli näytti hieman sateiselta joten P oli huolissaan juuri pestystä Alfasta.

Puolan motarit olivat täynnä rekkoja, mutta ne pysyttelivät yleensä oikealla kaistalla kunnes joku päätti tukkia ohituskaistan ja sai aikaan pitkän jonon. Nopeusrajoitus oli pääsääntöisesti 110 km/h mutta hyväpintaisilla oli 140 km/h. Rajoitus oli kuitenkin aika ohjeellinen sillä autot ajoivat lähinnä sitä nopeutta kun tuntui sopivalta. Meillä se oli 130-150 km/h.

Motarille oli tehty paljon eläimille tehtyjä siltoja ja muuten tienvierustat oli aidattu verkolla. Ympäröivä maasto oli Puolassa metsää kun Saksan puolella moottoriteitä reunusti rypsipelto. Ilmeisesti metsässä piilotteli paljon villieläimiä(?).

Puolan moottoritiellä oli paljon noita eläimille tehtyjä siltoja.

Matka joutui ja ilma kirkastui. Sitten jo hurautettiin Saksan rajan yli. Maisemassa ero ei juuri näkynyt.

Aikamme päästeltyämme Puolan motaria olimme Saksan puolella.

16.4 Meissen – Wroclaw (PL)

Päätettiin käydä tutustumassa Puolaan. Wroclawia on kehuttu ja se oli sopivan matkan päässä joten suunnistimme sinne. Motarilla oli Puolaan menossa enemmän rekkoja kuin henkilöautoja eli hirveesti. Onneksi ei kuitenkaan juututtu ruuhkaan ja matkaa hidasti ainoastaan se että joku rekoista päätti lähteä ohitukseen ja aina tietenkin ylämäessä.

Hotelliksi valkkasimme DB Hotel Wroclawin. Se on vähän syrjempänä mutta eiköhän sitä jotenkin keskustaan pääse. Hotellin ikkunasta huomasin että vieressä on autopesula ja ajattelin käydä kysymässä mitä pesu maksaisi. Alfa oli nimittäin päässyt pahasti pölyyntymään koska joutui olemaan edellisen yön taivas’alla.

Pesu oli perusteellinen. Ensin liottimella, huuhtelu, shamppoolla, huuhtelu ja sitten kuivaus. Myös ovien välit kuurattiin.

Viisi kaveria pesi auton ja oli muuten puhdas.

Kun arvelin että homma on selvä niin kiilloitettiin vielä vanteet ja renkaat.

Vielä vanteet ja renkaat pitää kiillottaa.

Ja koko homma kustansi 15 euroa. Hinta selvitettiin hiekkaan piirtämällä kun ei löytynyt yhteistä kieltä.

Sitten keskustaa tutkimaan. Eija tilasi taksin vanhana konkarina Boltilla joka maksoi vain viisi euroa ja oli paikalla kahdessa minuutissa. Keskustassa oli iso väljä kävelyaukio, pari komeaa kirkkoa ja muutakin nähtävää, joten kuvauskohteita riitti. Valitettavasti kävi vähän kylmä tuuli, joten piti ryhtyä etsimään ruokapaikkaa.

Eija kuvaa isoja taloja.

Käytiin syömässä paikallista ruokaa, joka oli ihan ok, mutta P ei oikein syttynyt. Jälkiruuaksi tilattiin Slivovits luumusnapsit. Ihmeteltiin että nyt on muuten vahvaa. Kysyttiin tarjoilijalta, joka sanoi että se on yleensä 55 tai 75 prosenttista. Tällä kertaa oli vain 55. Huh!

Tallattiin joen rantaan koska Wroclaw on kuuluisa kaupunkia halkovista joista sekä niitä ylittävistä silloista.

Wroclawia kutsutaan Puolan Venetsiaksi.

15.4 Bamberg – Meissen

Aamu alkoi tihkusateisena. Sääsetä sanoi että matalapaine valtaa alaa ja lämmöt putoavat 25 ->13 asteeseen. Ja koko viikon kestää. Ei kuitenkaan ihan kuten Suomessa, jossa on näemmä nollan tienoilla kelit. Surullisinta on että Alfa Romeo saattaa likaantua.

Muutama pisara satoi lähtiessä, mutta sitten ilma kirkastui ja perillä olikin jo oikein mainio keli. Matkalla piti ottaa pari kuvaa rapsipelloista, joita retkellämme tuntui riittävän.

Rapsipeltoa riittää…

Meissen on kuuluisa euroopan vanhimmasta porsliinitehtaasta joka on näemmä vielä toiminnassakin. Lisäksi siellä on hieno linna, johon avautui upea näkymä hotellimme pihalta.

Hotellimme pihalta avautui hieno näkymä Saksan vanhimpaan linnaan.

Vuokrasimme hotellilta pyörät, koska nähtävyydet ovat toisella puolella jokea sekä porsliinitehtaaseenkin on pikku matka. Ajattelimme käydä siellä kun nyt täällä ollaan.

Pyörä olikin kätevä kulkupeli näillä nurkilla.

Porsliinitehtaan myymälässä oli paljon tehtaan tuotteita. Ovat käsin tehtyjä saksalaisella työvoimalla ja se kyllä näkyi hinnoissa. Aivan järkyttävän kalliita ja tyyli oli kaukana skandinaavisesta.

Jo oli kalliita porsliinit täällä. Tämä oli halvimmasta päästä. Kalleimmat esineet maksoivat sata tonnia.

Aulassa oli paikka jossa sai itsensä kuvautettua.

Eija perhosena. Tässä kuului näköjään ottaa selfie.

14.4 Heidelberg – Bamberg

Pyörähdimme Heidelbergin jokimaisemia ihastelemassa ja suuntasimme sitten Bambergiin. Varasimme jo valmiiksi yöpaikan Hotel Weierich‘sta, joka vaikutti lupaavalta ja oli kohtuuhintainen.

Heidelbergissa oli upeita kukkaistutuksia joen rannan puistossa.

Päivä alkoi aurinkoisena. Meillä on ollut tuuria säiden suhteen sillä ei ole satanut ja nytkin viime päivät on lämpötila ollut 23-25. Lounastimme matkalla Neckarsulmissa koska emme innostuneet tällä kertaa moottoritiepaikoista.

Bambergin yöpäikka osoittautui onnistuneeksi. Itse kaupunki on mukavan kokoinen ja keskustassa riittää ihmettelemistä ja se on myös Unescon perintökohde. Bamberg’ia kutsutaan Saksan pikkuvenetsiaksi.

Yövyimme viehättävässä pikkuhotellissa, jossa kaikki oli kohdallaan.

Keskustassa on pienellä alueella monta siltaa ja koskea ja joka välissä pieniä ravintoloita ja kahviloita. Kuitenkin turistien määrä on kohtuullinen eikä samanlaista väen paljoutta ole kuten Hiedelbergissa.

Bamberg’ssa riittää hienoja siltoja ja koskinäkymiä.

Kaupungissa on iso näyttävä kirkko sekä aukioilla mielenkiintoisen näköisiä patsaita ja taloissa vanhoja seinämaalauksia.

Eija kaaren alla.

13.4 Trier – Heidelberg

Päätettiin jättää Ranska väliin ja mennäkin Heidelbergiin.

Mosel on kuitenkin sen verran hieno paikka että ajettiin eräälle näköalapaikalle joka oli mutkateiden varrella. Saataisiin vähän maisemakuvia.

Moselin serpentiinejä.

Jätettiin Alfa parkkiin ja tallottiin ylämäkeen reipas matka itse näköalatornille. Joo tuo lenkki oli vähän yllätys, mutta luontopolku oli oikein mukava ja sopiva kuntolenkki vehreässä metsämaisemassa.

Näköalapaikalle meno edellytti reipasta metsälenkkiä ylämäkeen (kuvassa mennään jo alaspäin).

Perillä odotti korkea puutorni johon Eija lähetettiin ylös ottamaan kuvia.

Mosel näköalatornista käsin.

Sitten ajettiin aikamme Moselin rantaa ja lounastauon jälkeen syötettiin Wazeen kohteeksi Heidelberg, josta olimme varanneet hotelliksi Leonardo City Center -hotellin. Se on pienen matkan päässä vanhasta kaupunkista ja auton sai hyvin parkkiin. Ei ihan niin hyvä kuin oletettiin mutta sijainti oli kuitenkin lähellä.

Viiniviljelmiä oli aivan joka paikassa Moselin rinteillä.

Heidelbergin kävelykeskustassa olikin aika paljon porukkaa kun oli tuo viikonloppukin. Taitaa olla ainakin saksalaisille suosittu turistikohde.

Heidelberg Alte Brügge.

12.4 Trier

Kaupunkipäivä Trierissä.

Hotellin takapihan kautta pääsi oikaisemaan Trierin kävelykadulle. Oli niin vihreän näköinen puisto että piti ikuistaa filmille. Täällä on muuten ihan tajuttoman isoja ja vanhan näköisiä lehtipuita keskustassa.

Hotellin takapihan puisto jonka läpi kuljettiin keskustaan.

Ensimmäiseksi parturiin kun en ole kymmeneen vuoteen käynyt. Oli kunnon ammattilaisen otteet. Homma oli valmis muutamassa minuutissa ja hienoa jälkeä tuli.

Ensimmäinen parturireissu kymmeneen vuoteen.

Kaikenlaisia patsaita löytyi. Tässä esitellään erilaisia käsityöläisammatteja.

Patsaissa riitti ihmettelemistä.

Koska oli perjantai-ilta niin liikettä oli tavallista enemmän.

Perjantai-illan huumaa Trierin torilla.

Hyvän ruuan jälkeen kuulemma kuuluu ottaa snapsi niin ruoka sulaa paremmin. Mikäpäs siinä, maassa maan tavalla.

Williamsbirne auttaa ruuansulatuksessa.

11.4 Düsseldorf – Trier

Ja ei kun matkaan. Määränpäänä tänään Trier. Ilma oli hieno ja matka joutui autobaana ykköstä koska liikennettä oli saksalaisittain kohtuullisesti. Matkan varrella oli kyltti “Nürnburgring”. Käännettiin suunta sinne. Rata sijaitsee Eifelin ylänköseudulla hienojen mutkateiden ja kauniiden maisemien keskellä.

Eifelin ylänköalue on upeata seutua. Kauniiden vihreiden maisemien keskellä mutkittelee hyväpintainen maalaistie välillä pieniä jokia sivuten.

Mutkateistä ja maisemista nauttien saavuttiin kohteeseen. Päärakennuksen edessä yksi viritetty Porsche päästeli vaikka muuten olikin aika rauhallista kun ei ollut ajoja.

Nürburgring. Minusta on parempi se saksankielinen “Grüne Hölle”.

Sain Eijan yllytettyä ajamaan radan simulaattorissa kun ei suostunut ihan oikeasti radalle. Penkissä oli kuitenkin tärinät ja kaikki.

Eija Nürnburgringin simulaattorissa.

Nürnburgring on aika massiivinen paikka. Siellä on nähtävillä erilaisia kilpa-autoja sekä olisi saanut myös vuokrata kyydin siten että rata-autolla olisi ollut kuski mukana. Kumpikaan ei uskaltanut moiseen. Liekö vanhuus taas syynä – ei tietenkään.

Eijalla oli kuitenkin nyt sen verran kokemusta vauhdista että istutettiin se Alfan rattiin. Hyvin matka joutui Trieriin asti. Hotelli oli valmiiksi bongattu Best Western Trier City. Kun oltiin tsekkaamassa sisään huomasin että minähän olen täällä jo ollut. Vuonna 2018 tuli ajettua pitkä euroopan kiertua Ducati Multistradalla.

Auto saatiin survottua hotellin alle parkkihalliin. Ei siksi että se olisi ollut täynnä, mutta oli melkoisen ahtaat ajoväylät maan alle. Sitten kaupunkia tutkimaan.

Trierin keskustassa oli jotkut Mosel-viinin maistelujuhlat.

Päätettiin olla Trierissä kaksi yötä että ei olo ole liian levotonta.

Trierin kuuluisin nähtävyys on roomalaisaikainen Porta Negra.

Trierin kävelyalueen toisessa päässä on “Porta Negra”. Paljon sitä edemmäs ei kannata sitten mennäkään sillä itse Mosel-joen rannalla ei ole kuin pusikoita. Mikä on vähän yllättävää.