3.8 Sysmä-Porvoo

Olin onnistunut sateen välttelyssä, sillä puolen yön aikaa satoi hieman mutta muuten oli pilvipoutaa. Puumalassa oli satanut rankasti koko yön ja jatkui vieläkin. Kun katsoin sadetutkaa niin samainen rintama kiertyi pohjoisesta ja uhkasi tulla niskaan. Siispä päätin suunnata etelään. Olin ottanut mukaan motoristin reittioppaan ja löysin oikein lupaavia mutkateitä etelän suuntaan. Huomasin että reitti veisi Pukkilaan joka on Hyrylän suvun synnyinkoti. Jospa kävisi katsomassa löytyisikö sieltä esi-isiä.

Reitin varrelle sattui ihan upeita mutkateitä joita päästellä.

Annoin Garmin navin ehdottaa minulle “Adventurous routing” -reittiä. Aluksi vähän arvelutti kun kääännyin pois aivan hyvältä mutkatieltä. Kuitenkin löysin aivan mahtavan reitin jota oli ilo päästellä. Heti kun aloin tuulettaa määräsi navi minut heikkatielle jolla ei tuntunut olevan loppua. Siispä hyppäsin pois reitiltä ja pyyhkäisin suoraan Pukkilaan johtavalle tielle.

Päätin kaydä Pukkilassa juuria tutkimassa.

Pukkilan hautuumaalta löytyi pienen kyselyn jälkeen paljon esi-isiä ja sain myös vinkin henkilöstä joka tietäisi lisää historiasta. Jututin häntä pitkän tovin ja sain tietää yhtä ja toista uutta suvun alkuajoista.

Suuntasin seuraavaksi Porvooseen. Ajattelin että jos kävisi seuraavana päivänä ajamassa paljon kehutut Emäsalon ja Pellingin reitit. Nehän ovat pistoja pitkälle merelle molemmin puolin Porvoota. Tiet olisivat kuulemma kauniita maaseututeitä jota olisi nautinnollista ajella.

Pienen etsimisen jälkeen sain viimeisen huoneen Porvoon Seurahovista. Vaikka muualla oli kuun vaihtuessa hiljentynyt niin Porvoossa riitti vielä majoittujia.

2.8 Imatra-Sysmä

Ensimmäiseksi ajattelin suunnata Motoparkin radalle Virtasalmelle ja ajaa muutaman rundin ja testata miten tämä paljon kehuttu pyörä radalla toimii. Varasin valmiiksi Juvan leirintäalueelta aitan ensimmäistä yötä varten.

Ennen kuin pääsin matkaan oli hieman alkuvaikeuksia. Säkki johon mukavasti mahtui teltta, makuupussi, trangia sekä perusmuona mahtui kyllä suunnitellusti kuskin selän taakse. Se oli kuitenkin yllättävän painava sekä painoi hieman selkää. Siispä pyörähdin takaisin ja jätin säkin kotiin. Nyt mentäisiin aittamajoituksilla. Lisäksi vielä hätäpäissäni unohdin ensin lompsan niin innoissani olin matkaan lähdössä.

Streetfighter matka-asussa.

Vihdoin pääsin kuitenkin liikkeelle. Pyörä kayttäytyi hyvin mutkatiellä oli paljon helpompi käsitellä ilman painavaa telttailusäkkiä.

Motoparkkiin saavuin puoli kahdentoista maissa mikä oli sopiva aika sillä rata aukeaa klo 11. Ilma oli hyvä ja vain yksi ratapyörä kasaili kamppeita varikolla. Sain neuvoteltua omistajan kanssa että voisin ajaa muutaman koekierroksen eikä maksaisi mitään. Myöskin äänet olivat kohtuulliset 82 dB mikä oli kaukana rajasta 96 dB. Pyörä oli aivan upea ajaa radalla(kin) niinkuin olettaa saattaa ja rajat olivat lähinnä kuskin uskalluksessa.

Katselin sitten sadetutkaa ja näytti todella pahalta. Itäsuomeen oli luvattu sadetta koko yöksi ja seuraavaksi päiväksi. Siispä muutin suunnitelmaa ja käänsin keulan pohjoisen sijaan länteen. Matkan päällä sitten päätin että menen Sysmään jossa olen aiemmin käynyt ja oli oikein mukava paikka. Sain myös peruttua Juvan varauksen joten ei tullut tappioita. Satulan kulma ei ollut sattunut ihan kohdalleen vaan olin tehnyt siitä liian tasaisen. Se vaatisi muokkausta ennen seuraavaa reissua. Onneksi homman sai tilapäisesti korjattua pienellä kangasliinalla ja alkanut ristiselän jomotus hävisi.

Sodan ja Rauhan museo Muisti Mikkelissä

Matkalla pysähdyin Mikkeli uudessa Sodan ja Rauhan museossa Muistissa. Siellä oli pääpaino videoissa ja en jaksanut tällä kertaa niitä jäädä ihmettelemään kun baana tuntui kutsuvan.

Aittani Sysmän leirintäalueella.

Sysmän leirintäalue oli alkukesästä investoinut uusiin ilmastoituihin mökkeihin jotka eivät olleet pahan hintaisiakaan. Pihinä majoituin kuitenkin perinteiseen aittaan, joka oli ihan riittävä.

Sysmän juuri valmistuneet “aitat”. Löytyy ilmastointi ja kylpyhuone. 105 €/vrk.

Reittisuunnitelma 2021

Nyt pääsisin vihdoin testaamaan uutta Ducatin Streetfighter V4:sta matkan päällä. Kaikkea siihen on tullut ruuvattua mitä voisi tarvita lyhyille reissuille. Mm. penkin olen kahteen kertaan muokannut jotta siinä jaksaisi istua pidemmänkin matkan. Lisäksi laukut ovat kevyet ja mahdollistaisivat myös telttailuvarusteiden mukaan oton.

Reittiä en ole jaksanut liiemmin miettiä mutta ajattelin että menisin itärajaa pitkin pohjoisen suuntaan ja miettisin sitten tarkemmin kunhan pääsisin matkaan. En halunnut liikaa lyödä mitään lukkoon koska sateita oli luvassa ja en tiennyt miten uusi pyörä käyttäytyisi matka-ajossa. Sehän on kuitenkin tarkoitettu enemmän päiväreissuille ja rata-ajoon.

Toteutunut reitti ja kommentit

Kilometrejä tuli reissulla kasaan 753 km. Valitut tiet olivat nautinnollisia ajella ja minusta oli jälleen mukava että pystyin aivan fiiliksen mukaan tekemään reittisuunnitelmaan muutoksia.

Ajopäivät olivat tälle reissulle sopivan pituisia ja pääsin hyvin nauttimaan myös telttailusta ja siihen liittyvistä iltapuuhista. Kun ottaa teltan ja Trangian niin täytyy varata vähän ekstra-aikaa, mutta on telttailu on mukavaa ja säästyyhän siinä vähän rahaakin. Tosin tähän joku sanoisi että rahat on tuhlattu etukäteen kun varusteita on osteltu ja voihan se olla niinkin.

Joka tapauksessa minusta on mukavampi asustella hyvällä ilmalla leirintäalueella kuin jossakin halvassa hotellissa ainakin jos ei tarvitse päästä keskustaan. Yksin ajellessa voi valita itselleen sopivan ajonopeuden sekä muuttaa reittiä miten haluaa. Päivän päätteeksi olisi kuitenkin mukava jutustella. Leirintäalueelta löytyy helpommin juttuseuraa kuin hotellissa asuvalle. Etenkin jos tapaat toisen moottoripyöräilijän.

Joitakin suunniteltuja teitä jäi ajamatta joten mukavia reittejä jäi vielä toisellekin reissulle

11.6 Motopark-Imatra

Juvan leirintäalueelta löytyi hyvä telttapaikka, vaikka itse alue ei olekkaan niin hieno kuin Sysmässä. Hintakin oli kympin suurempi. Kuitenkin myös täällä pääsi hyvin uimaan.

Olin Pieksämäeltä ostanut iltamakkarat ja aamupalat. Alueelta löytyi grillipaikka jossa joku työporukka oli jo sytyttänyt leiritulet. Siellä sitten illalla turistiin ja paisteltiin makkaroita.

Klo 03.20 järven peitti usva.
Tasaisella nurmella oli mukava keitellä aamupuurot aamu-uinnin jälkeen.

Aamulla pakkasin teltan kasaan ja suunnistin Motoparkkiin. Nostin pyörän keskituelle ja riisuin sen laukuista ja muista matkakamppeista. Otin myöskin peilit irti lainaamallani kuusiokoloavaimella. Radalla pitää peilit joko teipata tai sitten ottaa kokonaan irti ja olen todennut irroittamisen helpommaksi.

Ducati riisuttuna rata-ajoa varten

Sitten radalle. Sain pyöriä siellä ihan yksinäni sillä muut ajajat olivat tulossa vasta myöhemmin. Puoli tuntia riitti yhteen ajosessioon oikein hyvin ja pääsin taas kaarreajon makuun. Pääsuora on sen verran möykkyinen että mitään hirmu nopeuksia ei siinä tehnyt mieli ajella.

Olin ainut radalla, joten julistin itseni kilpailun voittajaksi.

Sitten suunta kohti kotia. Kävin kuitenkin ensin Juvalla Vehmaan kartanon teehuoneessa. Hieno paikka ja aukesi virallisesti remontin jälkeen vasta seuraavana päivänä, mutta pääsin kuitenkin sisälle vähän ennakkoon ihmettelemään. Sinne voisi Eijan kanssa mennä käymään joku päivä.

Reitti kotiin vei pitkin sitä kuuluisaa Sulkavan ja Puumalan mutkatietä. Olipa taas mukava ajella!

10.6 Sysmä-Motopark

Hyvin nukutti teltassa. Käänsin illalla teltan kaikkine tavaroineen toisin päin koska ranta vietti hieman veteen päin. Olen kyllästynyt nukkumaan teltassa “väärin päin” koska teltta oli vähän matalampi toisesta päästä ja poistuminen hankalampaa. Oli mukava pulahtaa aamu-uinnilla kun muu porukka ei ollut vielä oikein heräillyt.

Suunnittelin ajoreitin pikkuteitä pitkin Jyväskylään hienoja Päijänteen itäpuolen rantateitä pitkin. Sieltä sitten Suonenjoelle, Juankoskelle ja edelleen johonkin itäsuomeen vaikka Värtsilään. Taitaa tosin olla vähän liian pitkä reitti joten katsotaan nyt.

Oli niin idyllinen näkymä joten oli pakko pysähtyä kuvaamaan. Hevoset tosin eivät ymmärtäneet poseerata vaan läksivät heti lönkyttelemään pois kun minä asettauduin kuvaamaan.

Upeat olivat maisemat ja sää hieno. Lämmöt pyörivät jossain 20-23 asteessa. Matkalle sattui vaikuttava silta jonka malli oli varmaan kopsattu San Franciscon Golden Gate -sillasta.

Jyväskylän eteläpuolella on Kärkistensalmen silta, joka muistuttaa Golden Gate -siltaa.

Jyväskylässä kävin yhdessä taikkuravintolassa lounaalla ja naapurista ostamassa kännykkaan uuden latausjohdon. Sitten jatkoin matkaa ylöspäin Konneveden kautta kohti Suonenjokea.

Pysähdyin kuitenkin Laukaalla ja menin venesatamaan kahville. Oli sopiva paikka suunnitella reittiä tarkemmin. Tuumasin että ei taida huvittaakaan ajaa enää ylemmäs vaan menen katsomaan josko voisin ajaa muutaman kierroksen Virtasalmen Motoparkissa. Siellä olisi hienoa päästellä ja purkaa ajohaluja. Siispä käännyin takaisin ja suuntasin kohti Pieksämäkeä. Ostin sieltä marketista vähän evästä iltaa ja aamupalaa varten.

Matkalla kävin Lievestuoreessa kun en ole aiemmin käynyt. Ei ollut kummoinen paikka. Sitä kuuluisaa lipeälampea en enää nähnyt, mutta oli siellä sentään Irwinin laulusta kuuluisaksi tullut Lievestuoreen Liisan tie.

Aikani huristeltuani saavuin Virtasalmelle. Kävin radalla ja sain sovittua että voin seuraavana aamuna ajaa muutaman kierroksen ja eivätkä veloittaisi kuin 10 euroa.

Motoparkin leirintäalue ei ole näemmä käytössä kuin isompiin tilaisuuksiin, joten ajelin Juvan leirintäalueelle josta olisi hyvä pöristellä aamulla radalle.

9.6 Imatra-Sysmä

Aamulla kympiltä pääsin starttaamaan. Iso makuupussi vei toisesta sivulaukusta suurimman tilan, mutta eihän se haittaa kun yksinään reissaa ja tilaa on. Vähän kostean oloinen keli mutta oli luvannut kirkastuvaa.

Pyyhkäisin Lappeenrannan ohi ja koukkasin Savitaipaleen suuntaan tarkoituksena ajaa mukavia pikkuteitä Tuohikotin ja Vierumäen kautta Lahden tietämille. Koko ajan niskassa roikkui sumupilvi joka ei kastellut, mutta tiivistyi kuitenkin visiiriin, jota piti pyyhkiä tämän tästä. Hieman kylmäsikin ja matkalla piti lisätä kamppeita. Ajonautinto vähän kärsi, mutta onneksi ei tarvinnut sentään sadehaalaria kaivaa esille.

Paras tienpätkä alkoi Tuohikotista. Oikein kunnon maalaismaisemaa, jota oli ilo päästellä.

Hienoa maalaismaisemaa riitti kilometri toisensa jälkeen.

Tuumailin että mihin asti sitä viitsisi ajella ja päädyin Sysmän leirintäalueeseen. Sysmä on mukava pikkukaupunki, josta löytyi ihan erityisen viihtyisä leirintäalue. Vanha puukartano toimi sisäänkirjoittautumispaikkana. Kartanon jatkeeksi oli rakennettu uusi katettu terassi.

Sysmän leirintäalueella oli hyvä terassiravintola, jossa oli nautinnollista juoda kypäräkaljat ajopäivän päätteeksi.

Alue rajautui hiekkarantaan jossa oli uimalaiturit. Täysin varustetut huoltorakennukset oli juuri rakennettu. Alue ei ollut suuren suuri, joten kaikki oli lähellä. Kaiken lisäksi hinnat olivat halpoja; telttayö maksoi 15 €.

Laitoin teltan lähelle rantaa, jotta pääsen illalla ihailemaan auringonlaskua.

Ilmakin oli kirkastunut oikein kesäiseksi eikä sadetta ollut luvassa. Laitoin teltan hiekkarannalle, joten aamu-uinnille ei ollut kuin kymmenkunta metriä.