Toteutunut reitti ja loppupäätelmät

Muutettiin hieman alkuperäistä reittihahmotelmaa ja pysyteltiinkin pääasiassa Saksan maalla. Mm. Via Baltica olisi vaatinut muutaman pidemmän ajopäivän. Me halusimme sen sijaan viettää jonkun päivän paikallaan. Puola kuitattiin siksi vain käymällä Wroclaw’ssa (saksalaisittain Breslau). Berliinissä on käyty aiemminkin, mutta halusimme tutkia sitä vielä tarkemmin. Lisäksi vietimme yhden ekstrapäivän myös Trierissä ja Hampurissa , jotka ovat molemmat mukavia paikkoja.

Berliini näyttäisi olevan yksi Euroopan kansainvälisimpiä kaupunkeja. Jos sieltä esimerkiksi etsii jotain perinteistä saksalaisuutta niin sitä löytyy vain vähän ja enemmän museotyyppisistä paikoista. Ihmiset koostuvat enimmäkseen muista kuin alkuperäissaksalaisista. Vastapainoksi Berliinissä on hyvin kattava valikoima erilaista ruokakulttuuria yms.

Trier on kaunis kaupunki Luxembourgin kainalossa Mosel -joen varrella. Yllättäen jokimaisemaa ei ole paljoa hyödynnetty, joten sieltä on turha etsiä hienoja rantabulevardeja tai -kahviloita. Keskusta on rannasta erillään. Kaupunki on mukavan kokoinen kävellä ympäriinsä, joten siellä viihtyy hyvin.

Bambergissa olisi voinut olla päivän pitempäänkin, mutta siellä ollessamme sattui sadepäivä, joten ei innostuttu kaupunkiretkeilyyn. P. on käynyt siellä kerran aikaisemminkin ja todennut käymisen arvoiseksi paikaksi. Bamberg on Unescon maailmanperintökaupunki, jonka historia alkaa jo 900 -luvulta. Sitä halkovat pienet joet ja sillat sekä keskusta on hyvin kaunis ja kompakti. P:n mielestä se on yksi Saksan kauneimpia pikkukaupunkeja, .

Hampurissa on käyty useasti ja E on siellä asunutkin jonkin aikaa. Sieltä löytyy vähän kaikkea ja siitä pidettiin yhä. Toimiva metroverkosto tekee lisäksi liikkumisen helpoksi. Miinuspuolella on vähän muuta Saksaa korkeampi hintataso.

Kilometrejä tuli karkeasti 2800 km.

Syksyllä hommattu Alfa Romeo Giulia osoittautui todella hyväksi autoksi. Matkaa oli mukava taittaa kun ei kuulunut suhinoita tai rengasääniä. Ajo-ominaisuudet olivat aivan huippua sekä moottoritienopeuksissa että hitaammilla pienillä teillä. Alfa oli samaan aikaan sekä vakaa kovissa nopeuksissa että ketterä mutkateillä. Ainut miinus on ahtaissa paikoissa huomattu suuri kääntösäde.

Bensaa auto vei noin 8,9 l/100 km kun ajettiin 140-170 km/h ja loput hidasta suurkaupunkivauhtia. Kotona olen huomannut että maantiellä bensaa kuluu noin 6,5 l/100km eli aika kohtuullinen kulutus yli 300-heppaiselle autolle. Aina välillä joku tuli ihailemaan autoa, koska Giulia on Saksassakin melko harvinainen auto.

Hieman hämmästyttävää on että täyssähköautoja oli Saksassa vähemmän kuin Suomessa. Onhan Saksassa kuitenkin uudempi autokanta ja hinnat halvempia. Myöskään latauspisteissä ei juuri ollut autoja.

Leave a Reply