23.8 Merellä

Laiva lähdössä

Laiva lähdössä

Imatranajoista palaavat motoristit nostattivat tunnelmaa baarissa. Oikealla Pekka Päivärinta.

Imatranajoista palaavat motoristit nostattivat tunnelmaa baarissa. Oikealla Pekka Päivärinta.

Laiva oli täynnä Imatranajoista palaavia motoristeja. Ensimmäistä kertaa oli illalla baarissakin pientä juhlatunnelmaa. Tunnelman kohottajina toimivat Imatranajoista palaavat pääasiassa ulkolaiset kilpatallit. Oli pientä laulunpoikasta ja edulliset ginitonikit tekivät kauppansa. Lyöttäydyin sivuvaunuajajien pöytään ja kyselin tunnelmia. Mukana oli sarjan ykkönen Pekka Päivärinta purkkiorjavaimonsa kanssa sekä toisena ajava ammattilaiskuski Tim Reeves. Ihan mielenkiintoisia juttuja kertoilivat. Pekan purkkiorja Kirsi Kainulainen selitti miten on hänellä on merkittävä rooli sinä miten laite käyttäytyy ja kuinka kovaa yleensä voidaan ajaa. Katuradalla ollaan lisäksi puolet aikaa ilmassa epätasaisen pinnan takia, joten kaasun kanssa on oltava tarkkana. Ihan täysillä eivät siksi Imatralla ajaneet, mutta tuntui tuo riittävän kun kerran voitto tuli.

Ginitonikit valuivat ajajien kurkuista alas ripeään tahtiin. Kun vielä lisäksi olisi pitänyt herrojen seurasta olla niin otettu että tarjoaisin koko kilpatallin viinanjuonnin niin katsoin parhaimmaksi vetäytyä hyttiin ennenkuin homma riistäytyisi kokonaan käsistä.

Laivan kuntosali oli uusittu sitten viime näkymän.

Laivan kuntosali oli uusittu sitten viime näkymän. Kuvassa taustalla vielä Vuosaaren satamaa

Aamulla oli mukava herätä ihan pirteään oloon ja menin baariin aamukahville, sillä laivan ruokapaketin aamiainen oli korvattu vasta myöhemmin alkavalla brunssilla. Suunnittelin että menen sinne vasta puolen päivän aikaan niin jaksaa paremmin illalliseen asti. Tunnelma oli baarissa iltaan verrattuna huomattavasti rauhallisempi kuten odottaa saattaa. Ikävä kyllä aamiaisvalikoimasta oli jätetty pois vielä viime vuonna ollut aamupuuro, mutta onneksi oli gluteiinitonta leipää jolla sain päivän hyvin käyntiin. Aurinkokin nousi pilven takaa esiin joten päivä vaikutti lupaavalta. Laivaakin oli vuoden aikana rempattu vähän; oli kuntosalivälineitä sekä ulkoterassilla tuulelta suojaavat lasiseinät.

Sääennuste lupasi Saksaan huomiselle eli ensimmäiselle ajopäivälle 32 astetta mikä minusta ei ole oikein kivaa, mutta parempi kuitenkin se kuin sade. Nyt on koko päivä aikaa laivalla miettiä mihin sitä suunnistaisi seuraavana päivänä. Johonkin Frankfurtin suuntaan ainakin.

Laiva saapui Travemündeen aikataulun mukaisesti klo 21:30 ja illaksi ajelin Lübeckiin tuttuun ja turvalliseen hotelli Herrenhoffiin, jossa olen yöpynyt useasti aikaisemminkin.

22.8 Imatra-Hki

Kotipihalla lähdössä.

Kotipihalla lähdössä.

Niin sitä taas päästiin matkaan. Klo 9.10 oli startti aurinkoisessa ilmassa. Juhlamieltä oli ilmassa sillä taas oli edessä uusi lupaava reissu ja vielä Ducatilla. Voisiko sitä ihminen enempää toivoa. Lisäksi mielessä oli vielä viikonlopun pärinät Imatralla. Että olikin hyvät Imatranajot 30 vuoden odotuksen jälkeen. Ihmisiäkin oli 40 tuhatta ja homma onnistui yli odotusten. Vieläkin on suu virneessä kun muistelee sitä äänten sinfoniaa.

Satun makiat juhlisti reissua taukopaikalla.

Satun makiat juhlisti reissua taukopaikalla.

Välipaussi oli Satun makiat kahvilassa, jossa piti ottaa alkaneen reissun kunniaksi ihan paakkelsit.

Matkalla vähän hirvitti että milloin se alkaa sataa kun vähän mustalta edessä näytti. No Elimäellä se sitten alkoi, meinaan sade. Ei muuta kuin sadekortonki niskaan ja matka jatkui. Eihän sitä onneksi olla sokerista.

Keskustassa kävin syömässä Karusellissa ja suunnistin sitten satamaan kun sanoivat soittaessa että hyvä olisi olla kolmelta eli kaksi tuntia ennen. Ei paljon tarvinnut odotella koska moottoripyörät pääsevät aina ensiksi. Oli muitakin Imatranajoista tulijoita ja laiva oli ihan täynnä (en muista että koskaan olisi ollut näin täyttä). Sain jopa hyttikaverinkin (yleensä on miespaikalla saanut olla ihan itsekseen). Saksalainen eläkkeellä oleva opettaja oli ollut mökkeilemässä Juvalla. Ihan kiva tyyppi ja tuli hyvä mieli kun se niin kehui minun Saksan kieltä.

Reittisuunnitelma 2016

Hyvin alustava reittisuunnitelma.

Hyvin alustava reittisuunnitelma.

Jippii taas mennään! Nyt olisi semmoinen kutina että (ehkä alkua lukuunottamatta) haluaisin kurvailla enimmäkseen pikkuteillä ja välttää Saksan autobaanaa, joka on tarkoitettu pääasiassa kilometrien nielemiseen. Ihan Pohjois-Saksa on vähän lättänää ja maisemallisesti tylsääkin, joten  ehkä ajelen aluksi kuitenkin sitä kamalaa baanaa vähän aikaa että pääsen etelämmäs. Aikaa on vain vaivaiset kaksi viikkoa, josta osa uhrautuu Itämerelle seilaamiseen, joten tänä vuonna ei mennä kovin etelään. Kilometrejä ei ahnehdita vaan kurvaillaan pikkuteillä ja ihaillaan paikallisia kyliä.

Tutkimatta on vielä Belgian ja Ranskan rajalla oleva Ardennien vuoristoalue, joten siispä sinne.

Minä lähden tuttuun tapaan Helsingistä Travemünden lautalla maanantaina 22.8 (Imatranajojen jälkeen) ja Eija lentää perässä ma 29.8 Brüsseliin jossa treffaillaan. Takaisin kurvaillaan sitten kahteen pekkaan Travemündeen ja tullaan lautalla Suomeen siten että kotimaan kamaralla ollaan ma 5.9.

Varasin eka hotellin jo valmiiksi Lyypekin pikkunäppärästä Hotelli Herrenhoffista. Finnlinesin laiva rantautuu vasta illalla myöhään, joten on hyvä olla yöpaikka valmiina . Tuosta tutusta hotellista on myös mukava startata aamulla, koska se sijaitsee rauhallisella esikaupunkialueella ja melko lähellä etelään suuntautuvaa baanaa.

Nyt on myös uusi hieno pyörä alla. Eikä mikä tahansa kiesi vaan ihan aito Ducati (Ducati Multistrada 1200, -2015). Saa nähdä miten se soveltuu matka-ajoon. On se ainakin ketterämpi käännellä pienemmillä teillä ja mikä tärkeintä pääsee nauttimaan Ducatin murahtelusta. Siitä kun jäi niin hyvät fiilarit silloin vuonna 2009 ettei ole toipunut oikein vieläkään. Tehoakin on niin paljon että piti jo vaihtaa renkaat uusiin ennen reissua. Ducatit syö näemmä kumia kuin meikäpoika aamupuuroa.

Matka siis alkakoon!

Toteutunut reitti ja kommentit

Toteutunut reitti

Matkamittariin tuli 3140 km.

Kilometrejä tuli kasaan 3140 km, josta Eijan kanssa ajeltiin 1290 km.

Havaintoja:

  • Kun on sadetutka ja hyvä sääennuste käytössä voi hyvin välttää parin päivän ajelut vesisateessa. Se edellyttää kuitenkin väljää aikataulua ja reittisuunnitelmaa.
  • Motarit on edelleen aika tylsiä ajettavia, mutta niillä vain matka taittuu hyvin. Optimi olisi ettei tarvitsisi mennä niin kauas että tarvitsisi ajaa motaria. Jos ajaa pikkuteitä niin tarvittavan ajan voi hyvin kertoa neljällä, koska kyliä on yleensä muutaman kilometrin välein ja tie vie aina kylän läpi. Seuraavalla reissulla vähemmän motaria.
  • Itävallan kylät ja alppitalot ovat todella kauniita. Ne kuitenkin loppuvat kun siirtyy Itävallan itäosaan (karkeasti vähän Salzburgista itään). Siellä on kumpuilevaa peltomaalaismaisemaa ja samantyyppisiä pikkukyliä kuin esim Saksassa.
  • Tsekin tiet ovat ihan hyviä ajella. Kylätkin ovat ihan ok, tosin ei niin siistejä ja hoidettuja kuin Saksassa. Turisteja oli vähän (ei käyty Prahassa). Hintataso ehkä vähän halvempi kuin Saksassa mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Tämän lyhyen kokemuksen perusteella ei syntynyt kipinää Tsekissä reissaamiseen (kun löytyy niin paljon hienompiakin paikkoja ja kielikin on niin vaikeaa).
  • Entisen itäsaksan kaupunkien siisteys ja taso ei minusta paljon poikkea läntisesti (tosin eri mielipiteitäkin oli). Motarit ovat hyväkuntoisia ja liikennettä oli vähän. Tien molemmin puolin tietä oli vain metsää, ainoastaan 50-70 km välein oli huoltoasema. Eli tylsää ajettavaa, mutta matkaa joutuu.
  • Berliini on hyvin kansainvälinen. Eli turisteja paljon eikä aitoa saksalaisuutta näy keskustassa missään. Museoita on varmasti riittämiin. Itselle ehkä pieni pettymys verrattuna muihin Saksan suurkaupunkeihin.
  • Frankfurtin ja Munchenin kaupunkikuvassa oli enemmän muualta tulleen näköisiä kuin perussaksalaisia.
  • Dresdenissä ei ilmeisesti tykätä maahanmuuttajista.

30.8 Hki – Imatra

Kerrankin malttoimme olla ryntäämättä laivan aulatilaan jonottamaan muiden kanssa ja odotettiin rauhassa hytissä kunnes laiva oli kiinni laiturissa. Päästiinkin sitten suoraan autokannelle kiinnittämään laukkuja ja irrottamaan pyörän kiinnitysliinoja.

Sääennuste lupasi aurinkoista ilmaa, mutta Helsingin päässä sadetta iltapäivälle. Ensin piti kuitenkin ajaa Vuosaaressa hotelli Rantapuistoon hakemaan se sinne jättämäni kassi jossa oli lämpimiä vaatteita. Ei niitä nyt näyttänyt paljon tarvitsevan sillä lämpötila oli jo aamusta 18 astetta.

Kassi löytyi hyvin. Eijalla oli vähän flunssan alkua, joten lämpimät vaatteet tulivatkin tarpeeseen. Oli muuten kyläraitti ja kutostie aika hiljainen näin sunnuntaipäivänä. Koukattiin vielä Lappeenrannan sataman kautta ja syötiin vohvelit marttakioskissa. Kotona oltiin iltapäivällä hyvissä ajoin.

Mukava lopettaa onnistunut matka hienoon aurinkoiseen ilmaan Suomen päässä. Sitten vain kotisauna lämpiämään!

29.8 Laivalla

Ilma oli koko laivamatkan hyvä sillä oli myötätuuli ja auringonpaiste. Vaikka laiva kulki 23 solmua niin myötätuulen takia kannella voi hyvin lekotella ja nauttia aurinkoisesta ilmasta.

Aika meni rattoisasti motoristituttujen kanssa tarinoidessa.

Aika meni rattoisasti motoristituttujen kanssa tarinoidessa.

Tavattiin yksi motoristipariskunta jonka kanssa aika meni rattoisasti sillä mies oli kova puhumaan. Nainen oli aito punatukkainen ja oli siten herkkä auringolle. Naama paloikin kannella hänellä aika punaiseksi, mutta sanoi että se on ihan normaalia eikä ollut millänsäkään.

Eija otti hienon kuvan kuusta hytin ikkunasta.

Eija otti hienon kuvan kuusta hytin ikkunasta.

Laivamatka oli leppoisa, jonka päätteeksi kuukin vielä paistoi illalla komeasti sisään hytin ikkunasta. Kuu ei silti häirinnyt unta vaan herättiin molemmat levänneenä sunnuntaiaamuna 7.15 (tosin herätyskellon soittoon). Laiva tulisi rantaan klo 9.30, joten ei ollut kiirettä aamiaisenkaan kanssa.

28.8 Schwerin – Travemünde

Vielä olisi tämä päivä ennen siirtymistä Travemünden lauttasatamaan. Saatiin sovittua hotellin kanssa että jätetään tavarat sinne jemmaan, koska ei ollut vielä kiirettä matkaan. Päästiin siten vielä tutkimaan Schwerinin nähtävyyksiä, koska oli vielä niin hieno ilma. Turha pitää kiirettä sillä satamassa piti olla vasta illalla.

Schwerinissä oli tosi iso linna.

Schwerinissä oli tosi iso linna.

Schwerinin merkittävin nähtävyys on Schwerinin palatsi, joka on nykyisessä loistossaan ollut jo 1600 luvulta asti. Se on tosi valtava rakennus, johon liittyy myös suuri hoidettu puutarha ja puistoalue. Majaa linnassa piti nykyään osavaltion parlamentti. Linnaa tutkiessä menisi varmaan useampikin päivä.

Kuvausryhmä tekee jotain mainosta sähköautoista.

Kuvausryhmä tekee jotain mainosta sähköautoista.

Kaupungin rantakadulla oli jonkun sortin autonäyttely, jossa esittelivät sähköautoja sekä tekivät ilmeisesti jonkinlaista dokumenttia tai mainosvideota asiasta.

Kanttarellipastaa, meikäläisen suosikkia. Täkäläiset ymmärtävät olla pilkkomatta sieniä.

Kanttarellipastaa, meikäläisen suosikkia. Täkäläiset ymmärtävät olla pilkkomatta sieniä.

Vieressä olevassa ravintolassa syötiin kanttareillipastaa joka on aina yhtä hyvää.

Kolmen jälkeen oli nähty Schweriniä tarpeeksi ja ajettiin Travemündeen. Oli turhaa ajaa vielä satamaan, joten mentiin syömään ja ihmettelemään Travemünden pitkää ja hienoa rantabulevardia. Siellä on hyvä tarkkailla laivoja ja veneitä sillä ne joutuvat menemään hyvin läheltä rantaa saapuessaan satama-alueelle.

Laivat menivät hyvin lähellä rantaa tullessaan satamaan.

Laivat menivät hyvin lähellä rantaa tullessaan satamaan.

Vähän näytti siltä että kohta alkaa sataa joten ajettiin joskus seitsemän jälkeen lauttarantaan. Ajoitus oli hyvä sillä vähän päästä tulikin vettä oikein kunnolla. Vähän siinä kastuttiinkin pyörää paikalleen ajaessa, mutta onneksi sade kuitenkin hellitti ja laivaan päästiin yhdentoista maissa. Tällä kertaa oli lähdössä vain kolme moottoripyörää.