Toteutunut reitti ja kommentit

Toteutunut reitti

Matkamittariin tuli 3140 km.

Kilometrejä tuli kasaan 3140 km, josta Eijan kanssa ajeltiin 1290 km.

Havaintoja:

  • Kun on sadetutka ja hyvä sääennuste käytössä voi hyvin välttää parin päivän ajelut vesisateessa. Se edellyttää kuitenkin väljää aikataulua ja reittisuunnitelmaa.
  • Motarit on edelleen aika tylsiä ajettavia, mutta niillä vain matka taittuu hyvin. Optimi olisi ettei tarvitsisi mennä niin kauas että tarvitsisi ajaa motaria. Jos ajaa pikkuteitä niin tarvittavan ajan voi hyvin kertoa neljällä, koska kyliä on yleensä muutaman kilometrin välein ja tie vie aina kylän läpi. Seuraavalla reissulla vähemmän motaria.
  • Itävallan kylät ja alppitalot ovat todella kauniita. Ne kuitenkin loppuvat kun siirtyy Itävallan itäosaan (karkeasti vähän Salzburgista itään). Siellä on kumpuilevaa peltomaalaismaisemaa ja samantyyppisiä pikkukyliä kuin esim Saksassa.
  • Tsekin tiet ovat ihan hyviä ajella. Kylätkin ovat ihan ok, tosin ei niin siistejä ja hoidettuja kuin Saksassa. Turisteja oli vähän (ei käyty Prahassa). Hintataso ehkä vähän halvempi kuin Saksassa mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Tämän lyhyen kokemuksen perusteella ei syntynyt kipinää Tsekissä reissaamiseen (kun löytyy niin paljon hienompiakin paikkoja ja kielikin on niin vaikeaa).
  • Entisen itäsaksan kaupunkien siisteys ja taso ei minusta paljon poikkea läntisesti (tosin eri mielipiteitäkin oli). Motarit ovat hyväkuntoisia ja liikennettä oli vähän. Tien molemmin puolin tietä oli vain metsää, ainoastaan 50-70 km välein oli huoltoasema. Eli tylsää ajettavaa, mutta matkaa joutuu.
  • Berliini on hyvin kansainvälinen. Eli turisteja paljon eikä aitoa saksalaisuutta näy keskustassa missään. Museoita on varmasti riittämiin. Itselle ehkä pieni pettymys verrattuna muihin Saksan suurkaupunkeihin.
  • Frankfurtin ja Munchenin kaupunkikuvassa oli enemmän muualta tulleen näköisiä kuin perussaksalaisia.
  • Dresdenissä ei ilmeisesti tykätä maahanmuuttajista.

Leave a Reply