4.9 Wörthersee – Vicenza

Aurinko laskee Wörtherseellä

Läksimme aamutuimaan liikkeelle ja matka joutui hyvin ja olimme perillä juuri ennen lounasajan loppumista Hotelli Continentalissa, joka oli jo aiemmin tuttu. Moottoritie kulki upeiden vuorimaisemien halki käyden lähes kilometrissä ja pudoten merenpinnan tasolle Vicenzassa. Myöskin ilmankosteus ja lämpötila noudatti samaa kaavaa. Raikas alppi-ilma muuttui kostean kuumaksi.

Suunnistimme syömään naapuriravintolaan (parkkipaikan yli ja yhden päätien yli). Paikka ei ulospäin näytä kummoiselta, mutta ruoka on taivaallista (ja sitä on paljon). Ajoitus meni nappiin sillä juuri kun aloimme syömään tuli rankka ukkoskuuro, joka loppui kun saapastelimme takaisin hotelliin.

Kohti etelää alppien kautta

Maisemat olivat upeita

Taas vähän sateli, mutta taukosi ja ajeltiin rautatieasemalle ja ostettiin valmiikisi liput Vicenza-Milano/Malpensa Aeroporto. Pitää Milanossa vaihtaa kerran, mutta pääsee perille lentokentälle asti.

P vanhana Vicenzan kävijänä esitteli E:lle turistialueen ulkopuoliset baarit ja ravintolat. Käytiin syömässä vanhan kaupungin ulkopuolella olevassa osteriassa – Agli Omoni nimeltään ja taas syötiin tosi hyvää ruokaa. Ruokalistaa ei ollut vaan tarjoilija kertoi mitä keittiössä oli tänään tarjollla. Piti pärjätä italialla, sillä muita kielivaihtoehtoja ei ollut käytettävissä. Tällaiset ei-turistipaikat on kyllä kaikkein mukavimpia paikkoja eikä joudu maksamaan turhasta. Syötiin spaghettia pestolla ja vitello tonnatoa pääruoaksi.

Pistettiin herätyskello soittamaan jo klo 5.30, koska pitää ehtiä rekkaterminaaliin hyvissä ajoin ennen kahdeksaa. Juna lähtisi klo 9.05, joten aikaa ei ollut tuhlattavaksi, mutta pitäisi hyvin ehtiä. Air Baltic -lento lähtee joskus kahden jälkeen ja pääsee suoraan Lappeenrantaan asti.

Ilma on vielä illalla lämmin (ehkä 26), mutta erittäin kostea.