10.9 Orbetello – Siena

Matkalla Sienaan

Matkalla Sienaan (Monticiano)

Aamu oli lämmin ja olimme päättäneet että tänään mennään Sienaan. Ollaan siellä jopa kaksi yötä ja tutkaillaan ympäristöä. Varasimme hotellin valmiiksi jotta perillä olisi helpompaa (eikä niin hikistä).

Emme pitäneet kiirettä sillä matkaa ei ollut kuin 142 km. Kun olimme ajaneet pääasiassa motaria päätettiin nyt ottaa maisemareitti. Ensin pätkä Firenzen suuntaan ja sitten käännyttiin pienemmälle paikallistielle. Tie oli koko matkan hyvässä kunnossa ja asfaltti oli puhdas hiekasta ym epäpuhtauksista.

Heti kiivettiin ylöspäin 400 metriä ja ajettiin läpi yhden ikivanhan mäen päällä olevan kylän (Roccastrada). Tällaisia tuntuu olevan täällä aika useita. Keskiaikana on  ilmeisesti ollut tärkeä tehdä kaupunki korkea mäen päälle ja ympäröidä muureilla, jotta se on ollut helppo puolustaa. Elettiin Sienan valtakautta, jolloin Siena oli tärkeämpi ja suurempi kaupunki kuin esim Pariisi. Myöhemmin Firenze voitti ja Siena jäi unholaan. Aikakausien eron huomaa selvästi rakennuksista kun vertaa Firenzeen.

Sienan Il Campo -aukio

Tie jatkui melko samanlaisena aina Sienaan asti. Mutkia oli mutkan perään; oli ihan kuin olisi ajanut laskettelurinteellä. Nopeusrajoitus oli navin mukaan 90, mutta sopiva vauhti oli 50 ja serpentiiniosuuksilla jopa vähemmän. Tämä ajoi kirkkaasti ohi mutkien määrässä esim Virolahti-Hamina museotien, jota aina olen pitänyt aika mutkikkaana. Saavuttiin perille parin paussin jälkeen puoli kaksi. Hotelli oli Villa Scacciapensieri. Se on linnamainen paikka mäen päällä, jota ympäröi hienosti leikatut puistoistutukset. Sisustus oli rauhallinen ja hyvin tyylikäs. Ei kuitenkaan sellainen jossa olisi tuntenut olonsa vaivautuneeksi. Valinta oli hyvä sillä kaikki hotellit olivat vanhan kaupungin muurien ulkopuolella ja joko bussi- tai taksimatkan päässä.

Illalla hotellin "aulassa"

Illalla hotellin “aulassa”

Päivällä syötiin hotellissa ja otettiin päikkärit (ei ehkä ollut hyvä idea). Illalla mentiin bussilla keskustaan ja käytiin syömässä. Turisteja oli bussilasteittain keskustassa, mutta ei kuitenkaan ihan niin paljon kuin oli silloin kun olimme 7 vuotta sitten ollessamme täällä juhlimassa 20-vuotis hääpäivää. Tultiin taksilla takaisin kun alkoi sataa.